Головна » Статті » Навчаємося та відпочиваємо

Вивчаємо разом з батьками рідну мову

Консультація для батьків

 

«Як привити дитині любов до рідної мови»

 

                                         Рідна мова, рідна мова,

                                      Що в єдине нас злива;

                                                                    Перші матері слова,

                                                                    Перша пісня колискова.

                                                                                                     Олександр Олесь

 

Дошкільний вік – вік засвоєння дорослої мови. Саме в цей період дитина вступає у сферу побутового спілкування,  починає опановувати літературну мову. Велику роль у розвитку мовлення, поповнення словникового запасу дитини відіграють батьки. Дорослі – це охоронці накопиченого людством досвіду знань, умінь, культури. Передати цей досвід  можна не інакше, як за допомогою мови, бо мова – «найважливіший засіб людського спілкування».

Уже з  3-річного віку з дітьми можна вивчати малі жанри фольклору: колисанки, забавлянки, потішки, приспівки. Вони увібрали в себе багатющу скарбницю звичаїв, традицій, успадкованих від попередніх поколінь.  Вони легкі для наслідування, вводять у світ дорослого життя, прилучають до споконвічних національних цінностей. І саме з уст матері та батька вони звучать весело, легко і невимушено.Такі зразки народної творчості доречні, коли діти лягають спати та встають; вдягаються, їдять, умиваються, коли діти граються, займаються, розважаються і т.д.

Наприклад:

Ой, люлі – люлі,

Прилетіли гулі.

Стали гуленьки співати,

Діток спати укладати.

 

Люлю – люлю, спи, синулю,

Спи, маленький, міцно.

Лягай спати вчасно,

Будеш жити щасно.

 

В маминої доні оченята сонні,

Рученьки, мов з вати.

Доня хоче спати.

Прийшла ніч тихесенька,

Спи, моя малесенька.

 

Ходить квочка коло кілочка,

Водить діток – одноліток,

Потягушки – потягушки,

На кісточки – простушки.

 

Кую – кую чобіток,

Подай, бабо,молоток.

Не подаси молоток,

Не підкую чобіток.

 

Доброта, чуйність, ніжність, турбота і любов, працелюбність, шана і повага до батьків… Ці моральні якості червоною ниткою проходять через усі колисанки,  забавлянки, потішки. Лагідний мамин спів засіває в дитячу душу любов до природи, до рідного краю, мелодійної мови. У словах матері – ласка і любов, світ добра, краси і справедливості, щира віра в магічну силу  українського слова.

У дітей дошкільного віку треба виховувати й загальну культуру мовлення: вміння слухати звернену до них мову, дивитися в очі співрозмовникові, не перебивати дорослих, не втручатися в їхню розмову.

       Над розвитком мови дитини, збільшенням словникового запасу слід працювати протягом усього дошкільного віку.

        Яку кількість слів може засвоїти дитина? Чи є якісь межі, кількісні показники для кожного вікового етапу життя дитини? Активний словник дитини старшого дошкільного віку( 5-6 років життя) вже наближається до словника дорослої людини ( 6-8 тисяч слів). Дитина вільно користується всіма частинами мови, правильно називає предмети, їх ознаки та властивості. Але батьки повинні постійно поповнювати словник дитини новими словами; уточнювати знання слів, активізувати словник; збагачувати дитячу мову прислів'ями, приказками, загадками, образними народними виразами.

Ефективним засобом збагачення словника дітей є ігри.

Наприклад, «Слова зимові і весняні», «Ласкаве слівце», Скажи навпаки»,

«Послухай і повтори», «Один – багато» тощо.

Батькам варто пам'ятати, що невичерпним джерелом розумового розвитку дітей та збагачення їхнього словника, є твори художньої літератури.

        Цікава книжка – це велика радість для дитини! Не позбавляйте її цієї радості, стежте за новинками, поповнюйте ними сімейні дитячі бібліотечки.

Розучуйте з дітьми вірші.  Це виховує у них любов до поезії, сприятиме розвитку поетичного слуху, виразного мовлення.

           У доборі дитячих книжок потрібно бути обережним, обов'язково враховувати вік та індивідуальні особливості психічного розвитку дитини. Книги, непосильні віку, дитина слухатиме, але не чутиме.

Дуже важливо визначити час для читання книжок дитині.

        Найкраще читати художні твори в ранковий час, після сніданку, вдень перед обідом (за годину-півтори) та в другій половині дня, після денного сну. У цей час дитина найбільш працездатна, охоче слухає дорослих, добре сприймає і розуміє зміст.

В умовах сім'ї рекомендується читати оповідання 3-4 рази на тиждень, по одному твору в день, переказуючи – раз на тиждень.

Для дітей дошкільного віку видаються щомісячні журнали. Добре, якщо в сім'ї передплачують цей журнал. Одержавши черговий номер, слід спочатку розглянути з дитиною картинки, звернутися до неї із запитаннями щодо їх змісту і лише після цього прочитати один твір.

Діти дошкільного віку надзвичайно легко запам'ятовують вірші. Швидкість і легкість запам'ятовування – їхня вікова особливість.

Любі тата і мами, пригадайте слова, які ви вимовляєте частіше, коли син або донька повертаються з дитячого садка. Я спробую відгадати: «Що ти сьогодні їв?(їла?)»

          А ви спробуйте інакше. Зустрівши малюка і прямуючи додому, запитайте його: «Що сьогодні в садочку було цікавого? Що тобі сподобалося, а що засмутило, здивувало, спантеличило, розсмішило або вразило?» І тоді побачите, який неосяжний внутрішній світ, незвіданий пласт життя вашої дитини ви виявите. Як тремтливо і довірливо розкриється перед вами її серце. Це того варте, повірте.

        Ваші діти завжди намагатимуться принести вам радість, якщо вони будуть впевнені: їхні справи хвилюють вас та змушують тривожитися і переживати.

       Завжди знайдіть привід похвалити дитину. Давайте змогу відчути задоволення від навчання, захоплення від відчуття успіху, навіть найменшого, а значить, інтерес до знань і бажання вчитися.

Категорія: Навчаємося та відпочиваємо | Додав: direktor (20.02.2017)
Переглядів: 57 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:


Безкоштовний хостинг uCoz
Copyright MyCorp © 2018